De machinist merkte rookontwikkeling in de locomotief op en meldde dit direct aan de hulpdiensten en ProRail. De brandweer kwam ter plaatse, maar concludeerde dat er geen daadwerkelijk vuur was. Omdat veiligheid voorop staat, besloot ProRail de reizigers uit de trein te halen. NS regelde bussen om de mensen naar Breda te brengen. Iedereen bleef ongedeerd.
Ondanks dat het reguliere spoor bleef rijden, ontstonden er flinke vertragingen. (NOS) De HSL tussen Breda en Rotterdam Centraal – het stuk waar de evacuatie plaatsvond – lag stil tot ongeveer 20.45 uur.
Intercity’s en sprinters op omliggende trajecten reden minder vaak, zodat internationale treinen voorrang konden krijgen. Pas rond 22.15 uur keerde de dienstregeling terug naar normaal.
Je kunt je voorstellen: in een gestrande trein met rookontwikkeling, zonder dat je precies weet wat er gaande is, wordt het benauwd. Volgens berichten was het “snikheet” in de trein. Een reiziger verwoordde zijn frustratie omdat hij hoopte op op tijd naar huis gaan, maar uiteindelijk alsnog moest wachten op hulpdiensten.
De oorzaak bleek dus rookontwikkeling in de locomotief, niet brand. Vooralsnog onbekend is wat precies de rook veroorzaakte. De brandweer onderzoekt het nu verder.
Een situatie als deze laat zien hoe signalen zoals rookontwikkeling serieus genomen worden, ook al leidt het niet tot brand. Veiligheid dwingt tot evacueren, al kan dit ongemak en vertraging veroorzaken voor reizigers.
Ook blijkt dat infrastructuur zoals de hogesnelheidslijn kwetsbaar is voor onderbrekingen, al bieden alternatieven zoals vervangend busvervoer en gebruik van regulier spoor uitkomst.
Tot slot: reizigers zijn afhankelijk van duidelijke communicatie. Weten wat er speelt scheelt stress.
Bron: NOS