Met de NS dagkaart mag je vanaf 0:00 tot 04:00 de volgende ochtend reizen, zolang de datum maar overeenkomt met die op je ticket. Ook tijdens de piekuren blijft hij geldig. Je kunt ermee in alle binnenlandse treinen van NS stappen, en ook bij binnenlandse trajecten van Intercity Berlin, IC Brussels en ICE International. Voor sommige trajecten zoals Intercity Direct en ICE geldt wel een toeslag.
Je koopt hem eenvoudig als e‑ticket of op een enkele OV‑chipkaart tegen een kleine meerprijs. De e‑ticket is persoonlijk en je moet van 12 jaar en ouder ook je identiteitsbewijs bij jezelf hebben als je gecontroleerd wordt.
Je kunt reizen zoveel en zo ver je wil, zolang je op één dag reist. Je zit niet vast aan vaste trajecten of uurroosters.
Voor wie van plan is meerdere ritten op één dag te maken, geeft de dagkaart duidelijk overzicht en gemak. Je hoeft niet telkens een los kaartje te kopen, in- of uit te checken bij elke overstap of op zoek te gaan naar retourtarieven. Je stapt in en uit waar je wil, zolang je je aan de voorwaarden houdt. Vooral toeristen of mensen die een dagje willen uitwaaien hebben er profijt van.
De prijs moet wel even op het bordje staan: in tweede klas kost de dagkaart volgens NS € 62,40, en in eerste klas € 106,08.
Het is handig als je flexibel wil reizen en meerdere plekken wil bezoeken zonder elke keer bij de koffiekar of kaartautomaat te stoppen. Maar als je slechts twee enkele reizen hebt, is het waarschijnlijk sneller en goedkoper om gewoon losse kaartjes of een dagretour te kopen.
Tot 1 juli kon je als jongere (12 t/m 17 jaar) voor € 8,50 met de daluren-dagkaart een hele dag onbeperkt reizen. Die kaart is sindsdien afgeschaft omdat NS ziet dat hij vaker en over veel grotere afstanden gebruikt werd dan gedacht, waardoor de kosten te hoog opliepen.
Als alternatief biedt NS diezelfde leeftijdsgroep nu een Dal‑Voordeel‑abonnement met 40 % korting tijdens de daluren. Die kortingsvariant lijkt voordeliger als je vooral korte ritten maakt, maar is in veel gevallen duurder dan de oude dagkaart.
Veel jongeren reageerden boos en ontzetten zich hierover. Een petitie werd duizenden keren ondertekend, en de Tweede Kamer drong aan op heroverweging van het besluit. NS houdt verder vast aan de nieuwe regeling.
Er kwam zelfs een alternatief van een extern platform: een nieuwe jongeren‑dagkaart voor de daluren (€ 11,70) waarmee je de zomer toch goedkoop langs het spoor kunt trekken.
Met de NS dagkaart maak je reizen eenvoudig. Geen gedoe met losse kaartjes, geen check-in/check‑out, en je bent niet gebonden aan vaste routes. Vooral prettig voor een dagje weg of city‑hoppen. De jongerendagkaart blijft de pijnlijke herinnering vormen dat een laagdrempelige oplossing niet altijd blijft bestaan. Maar nu je de verschillen kent, kun je bewuster kiezen wat het beste bij je plannen past.
Bronnen:
NS & OV Magazin