Verstappen staat op dit moment derde in het rijderskampioenschap. De koploper is Oscar Piastri van McLaren F1 Team, en diens teamgenoot Lando Norris volgt op korte afstand. Verstappen heeft recent puntenwinst geboekt, onder andere door twee opeenvolgende overwinningen, wat zijn achterstand aanzienlijk heeft ingedamd. Toch blijft hij een stuk achter: in een eerdere fase van het seizoen was het verschil opgelopen tot meer dan 100 punten. Hijzelf geeft aan: “Het is nog mogelijk, maar dan moet alles perfect zijn.”
Voor Verstappen geldt: hij moet consistent winnen, geen fouten maken en hopen dat concurrenten pech krijgen of punten laten liggen. Diverse analyses benadrukken dat hij afhankelijk is van McLaren’s wisselvalligheid.
Daarnaast moet zijn team, Red Bull Racing, de auto betrouwbaar en competitief houden in de resterende races. In eerdere wedstrijden had het team moeite met de vorm van de wagen. Hij heeft de controle deels zelf (zijn eigen optredens, de wagen en de strategie) maar ook deels afhankelijk van externe factoren: fouten van de concurrentie, weersomstandigheden, geluk.
De grootste hindernis is de puntenachterstand die hij had opgelopen. Wanneer je zo ver achter staat, wordt de marge voor fouten heel klein. Analyses noemen het als “onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk”. Daarnaast is McLaren sterk dit seizoen gebleken. Zij combineren snelheid en consistentie, wat het lastig maakt voor Verstappen om plots massaal terrein goed te maken.
Ook het eigen team-beeld is wisselend: eerder gaf Red Bull aan dat de titel ‘impossible’ werd geacht omdat de wagen simpelweg niet in topvorm was.
Verstappen heeft bewezen dat hij niet opgeeft: hij is teruggeknokt, neemt nog risico’s en pakt kansen wanneer ze zich voordoen. Zijn recente overwinningen laten zien dat hij én de wagen soms weer op niveau zijn. Bovendien ziet ook de concurrentie hem nog als bedreiging. Het team van McLaren gaf aan dat hij “in de titelstrijd blijft” ondanks zijn achterstand.
Dus: ja, Verstappen kan nog kampioen worden. Maar dan moet vrijwel alles meezitten. Hij moet winnen, zijn directe concurrenten moeten onderaan presteren, en Red Bull moet de wagen optimaal krijgen. Aan de andere kant tonen de feiten aan dat de kans klein is. De achterstand is groot geweest, de concurrentie sterk, en er is weinig ruimte meer voor fouten. Je kunt zeggen dat hij in een achtervolgende rol zit, hij jaagt, in plaats van dat hij gejaagd wordt.
Het is geen zekerheid dat Verstappen de titel nog grijpt. Maar zolang de wiskunde het toelaat en hij en zijn team vertrouwen houden, blijft de mogelijkheid bestaan.